lördag 29 maj 2010

Analysuppgift Interaktiva medier

Analysuppgift, Mark Fiore.com

Målgrupp:
Alla som är intresserade av politik men även de som vill ta till sig politiska händelser ur ett annat perspektiv. Jag kan tänka mig att det är en något yngre målgrupp på sättet det är framfört med tecknade animationer. Jag kan också tänka mig att det mest är män som tittar på den här sidan.

Vad ska förmedlas:
Webbsidan är till för dem som är intresserade av politik. Sidan innehåller flera olika flashanimationer med tecknade gubbar som gör satir över politiker, politiska händelser med mera. Mark Fiore är grundare och gör dessa animationer.

Vad är målet, syftet?
Syftet är att uppmärksamma aktuella nyheter på ett humoristiskt sätt. De tecknade animationerna gör satir över händelser och politiker vilket gör det roligt att titta på. Jag kan tänka mig att detta lockar många som kanske inte tycker att det är så kul att plöja igenom tunga politiska artiklar. Jag tror att syftet är att göra tunga ämnen mer lättillgängliga plus kanske driva lite med dem också samtidigt som man på det här sättet vågar visa saker ur en annan synvinkel.

Hur är det gjort?
Hela syftet med sajten är att visa politiska och aktuella händelser via tecknade flashanimationer. Det är rörlig bild, stillbilder, texter, musik, tal och ljudeffekter. En röst eller de tecknade gubbarna själva berättar om händelsen på ett roligt sätt och det är svårt att inte dra på smilbanden. Det är lätt att följa med i animationen eftersom bilderna och ljudet verkligen beskriver läget på ett mycket enkelt sätt. Besökarna kan också diskutera händelserna i ett forum men också ringa in och säga vad de tycker. När de ringer in spelas det in och en del av det inringda materialet spelas upp på sidan.

Omdöme
Det är enkelt att se den första sidan men annars tycker jag att sidan är lite svårnavigerad. Jag får inte videolänken högst upp att fungera och kan inte välja vilka filmer jag vill titta på. Det kan vara min webbläsare. Det är också svårt att förstå syftet med sidan eftersom det inte riktigt finns någon ordentlig förklaring på sidan. Animationerna är roliga att titta på och det är ett enkelt sätt att ta till sig aktuella händelser. Webbsidan är lättsam men rörig jag skulle gärna se att den var mer lättnavigerad och att förklaringen till vad webbsidan faktiskt är till för kommer fram mycket snabbare.
Jag gillar tanken med sidan. Som jag skrev tidigare alla kanske inte orkar plöja igenom en massa tunga politiska artiklar, här får de ett hum ändå om vad som händer. Det är lättsamt och kul. Animationerna är bra gjorda och Mark Fiore har använt sig av både audiell och visuell teknik som gör animationerna lättillgängliga. Att man kan kommentera och diskutera är jättebra då animationerna lockar fram känslor kring ämnet och det är intressant att se hur andra ser på saken. Interaktivitet tror jag på då det gör att man som besökare känner sig delaktig och kan få fram sina åsikter.

Inga kommentarer: